Home » Solo Piano

Solo Piano

Sky Circle

Sky Circle - Alessandra Garosi

Premiére Australia - Sydney Opera House, Novembre 2011

New York-Washington (USA)

Perth, Sydney, Ballarat (Australia)

Bruxelles, Parigi, Roma (Europa)

 sky circle 

PIANO CONTEMPORARY

Part I-THE NIGHT

 PETER SCULTHORPE           Nocturnal

 HEITOR VILLA-LOBOS        O'Passarinho- “The Night Bird”

 DAMIANO SANTINI:

 Zodiac- LIBRA  “Searching Balance", CANCER  “Primordial Water Inhabitant”,

TAURO  “The Beating Heart”, VIRGO “The Big Mother” GEMINI

  Part II-THE SUN

 MAY HOWLETT                    A Halo for the Sun

HEITOR VILLA-LOBOS       O' Boisinho de Plumbo

 KIJIN FUNATSU              Greenings (arr. A.Garosi)

 Part III-THE MOON

 DANIEL SCHELL              L'Unes “Moon on Indian Raga

 HEITOR VILLA-LOBOS      O' Lobosinho de Vidro

PHILIPP GLASS                  Sky Circle-Dracula and Mr Van Helsing 

Ema Record e Musigramma management

Heitor Villa-Lobos, l'opera pianistica

Heitor Villa-Lobos, l'opera pianistica - Alessandra Garosi
Première  Prato - Teatro Metastasio
Capo d'Istria, Festival "Musica negli Horti", Festival "Le Altre Note", Festival "Catania Musica Estate"
Bruxelles, Charleroi, Friburgo (Europa)
Festival of Slow Music (Victoria-Australia)
 
 
Heitor Villa-Lobos Piano Works
RECITAL de PIANO
ALMA BRASILEIRA CHOROS N.5
HOMMAGE A' CHOPIN
PROLE DO BEBE' n.2
 A baratinha de papel, A gatinho de papelao, O camundongo de massa, O cachorrino de burracha, O cavalinho de pau, O boisinho de chumbo, O passarinho de panno, O ursinho de algodao, O loboisinho de vidro
 
 Note al programma H.Villa Lobos (1887-1959) nacque come violoncellista ambulante e apprese dai suonatori di Choros a improvvisare sulla chitarra, nonchè i primi rudimenti della composizione. I suoi viaggi attraverso gran parte delle province brasiliane, protrattisi sino al 1912, fruttarono un’ingente raccolta di canti popolari. Solo al suo ritorno iniziò ad intraprendere studi accademici di composizione, dedicando svariati anni al Cours d’Indy. Nel 1915 ebbe luogo a Rio de Janeiro il primo concerto dedicato a sue composizioni, seguito da numerosi altri; nel 1918 incontrò il pianista Arthur Rubinstein, che lo sostenne e lo aiutò ad ottenere una borsa di studio grazie alla quale potè frequentare l’ambiente musicale europeo, viaggiando cosi a Berlino, Vienna e Parigi. Ad oggi èconsiderato il compositore brasiliano più importante per la brillante ed innovativa produzione musicale e per l’impegno devoluto alle istituzioni didattiche del suo Paese natale.

A PROLE DO BEBE’ E L’OPERA PIANISTICA Villa-Lobos non era quel che si dice un buon pianista, tantomeno un virtuoso; tuttavia, la sua opera per questo strumento è una delle più solide della letteratura musicale brasiliana. Come nel resto del suo repertorio, anche qui si avverte quale grande importanza avesse per lui il ritmo, in tutti i suoi aspetti. Le sue composizioni, in tal senso, sono molto ardite. In un articolo apparso sulla rivista polacca “Musyka”, citato nella biografia di A Rubinstein di Harvey Sachs, si narra l’incontro diVilla.Lobos con il grande pianista. Rubinstein rimase folgorato dalla musica di questo giovane e talentuoso compositore, e lo aiutò affinché questi potesse raggiungere la Francia, e acquistare la meritata popolarità….che poi infatti arrivò. La produzione pianistica di Villa-Lobos è molto varia. Molti brani sono dedicati al mondo dei bambini.Il concerto di Alessandra Garosi comprende un’opera pianistica forse più rilevante di altre, la Suite “Prole do bebè” n.2, “Gli Animalini” Gli Animalini (Prole do Bebè n.2) rappresentano senza alcun dubbio il panismo più incredibile e ardito del compositore brasiliano. Vi è il  richiamo a molti elementi legati al folklore brasiliano, presentati in veste estremamente forbita, complessa e sofisticata; la scrittura è intrisa di elementi molto diversi fra loro (la polifonia ritmica, il blues, il canto indigeno, il colore armonico ispirato alla musica francese del primo novecento).La reinterpretazione del mondo infantile visto attraverso gli occhi di un adulto diventa evidente a chiunque voglia percorrere l’intricata tessitura e le continue sfide sonore di questo bellissimo lavoro. Sicuramente tali letture pianistiche richiedono una così grande concentrazione, sia da parte dell’interprete che dell’ascoltatore, che non potrebbero certo essere comprese solo sulla base della loro fonte di ispirazione. Il mondo musicale di Prole do bebè n.2 non ha più elementi chiaramente definibili, se non raramente, esaspera la struttura stratificata della sua tipica scrittura, sfociando in un “linguaggio” sonoro ormai inconfondibile.

Il recital “Villa-Lobos, piano works” di Alessandra Garosi è stato rappresentato in Italia (fra gli altri, Teatro Metastasio di Prato e nell’ambito del Festival “Catania MusicA Estate”) e in Australia (“Moss Vale Modern Music Events”- Australia) nel 2005 e nel 2011, al seguito del lavoro discografico uscito sotto l’etichetta Ema Records (A29567).  

Rapsodia Italiana

Rapsodia Italiana - Alessandra Garosi
Compositrici Italiane dal XIX° secolo ad oggi
 
Première: New York University Ottobre 2015 - USA
 
New York, Washington (USA)
Moss Vale, Ballarat, Melbourne (Australia)
Bruxelles, Firenze, Cork (Europa)
 

 

 Part I  1850-1900

LUCIA CONTINI ANSELMI Deliciae MATILDE CAPUIS Sonata in Mi minore (first Mouvement)

Part II 1900-1950

TERESA PROCACCINI Nove Preludi op. 29: Airone, Colibrì, Cigno, Passero, Picchio, Cuccu', Gabbiano, Cocorito, Pipistrello Heron, Humming-bird, Swan, Sperrow, Woodpacker, Cuccu, Seagull, Cocorito, Bat

BIANCAMARIA FURGERI Estratto da "Suite per Gioconda"

Part III 1950-2000

CLAUDIA BOMBARDELLA Estratto da "Invocazione" Ascolto: "Alma" voce recitante di Lorella Serni/ Sax baritono Claudia Bombardella(dal CD "Teresa Wilms Montt-diario" EMA RECORS 40009) ADA GENTILE Piccolo Studio da Concerto CARLOTTA FERRARI Campane III "l'Attesa" 

Part I  1850-1900

LUCIA CONTINI ANSELMI

Deliciae

MATILDE CAPUIS

Sonata in Mi minore (first Mouvement)

Part II 1900-1950

TERESA PROCACCINI

Nove Preludi op. 29:

Airone, Colibrì, Cigno, Passero, Picchio, Cuccu', Gabbiano, Cocorito, Pipistrello

Heron, Humming-bird, Swan, Sperrow, Woodpacker, Cuccu, Seagull, Cocorito, Bat

BIANCAMARIA FURGERI

Estratto da "Suite per Gioconda"

Part III 1950-2000

CLAUDIA BOMBARDELLA

Estratto da "Invocazione"

Ascolto: "Alma" voce recitante di Lorella Serni/ Sax baritono Claudia Bombardella(dal CD "Teresa Wilms Montt-diario" EMA RECORS 40009)

ADA GENTILE

Piccolo Studio da Concerto

CARLOTTA FERRARI

Campane III "l'Attesa"

FEMALE COMPOSERS- In Italy-

  • Lucia Contini Anselmi (1876–after 1913) was an Italian pianist and composer. She was born in Vercelli and studied piano with Giovanni Sgambati and composition with Alessandro Parisotti at the Conservatory in Rome. After completing her studies, she toured as a concert pianist. She received a gold medal for Ludentia at the International Competition for Composers at Perugia in 1913
  • Matilde Capuis (born 1913) is an Italian organist, pianist, music educator and composer. She was born in Naples and studied in Venice with Gabriele Bianchi and at the Luigi Cherubini Conservatory in Florence. After completing her studies, she took a position at the Conservatorio Giuseppe Verdi of Turin where she became chair of theory and then composition. For many years she performed in a duo with cellist Hugh Attilio Scabia.
  • Teresa Procaccini (born 1934) Teresa Procaccini studied organ with Fernando Germaniin and composition with Virgilio Mortari. Between 1971 and 1972, she directed the Conservatory of Foggia, and until 2001 taught composition at the Accademia di Santa Cecilia in Rome. In 1972 she became the artistic director of the Friends of Music Association of Foggia. Procaccini has won national and international prizes, has given master classes at the Festival of Città di Castello, the Academy "Respighi" of Assisi, the "Internationalen Meisterkursen" of Duren (Germany) and the Summer Music Frentana Lanciano.Her compositions are published by Sonzogno Zanibon, Edipan, Carisch, Bongiovanni, Curci, Leduc, Seesaw, Rugginenti, Scomegna, Pizzicato Helvetia, Berben, Wicky and Carrara
  • Biancamaria Furgeri (born 1935) Biancamaria Fugeri was born in Rovigo, Italy, and studied at the Conservatorio di Padova and in Milan and Venice with Wolfgango Dalla Vecchia, Bruno Coltro, Bruno Bettinelli, Giuseppe Piccioli and Giorgio Federico Ghedini.After completing her studies, Furgeri taught music in Ferrara and Padua, and in 1969 took a teaching position at the Conservatorio G.B. Martini in Bologna. Her works have been performed internationally. She has placed first in a number of international competitions, including the 1973 National Sacred Music competition in Verese, the 1985 GEDOK competition in Mannheim,and the 1987 International Competition for Women Composers in Zürich website: http://biancamariafurgeri.net/
  • Ada Gentile (born 1947) Ada Gentile was born in Avezzano and attended the Conservatorio di St. Cecilia in Rome, graduating in piano and composition. She then completed a graduate degree at the Accademia di Santa Cecilia with Goffredo Petrassi. She has lectured at Northwestern University, Juilliard School, Wayne State University, Columbia University, the University of Chicago and the University of California, Berkeley in the United States and also widely in Europe and Asia. She was Deputy Director of St. Cecilia Conservatory from 1999 to 2005, and has been instrumental in organizing a number of music festivals. Her works have been performed internationally. Website: http://www.adagentile.it/biogr.htm
  • Carlotta Ferrari (b. 1975) is an Italian composer. She served as chair of music composition at Hebei Normal University in Shijiazhuang, China, and is currently professor of music composition at the European School of Economics in Florence, Italy. Educated at the Conservatory in Milan, she has composed in many genres, developing a personal language that is concerned with the blend of past and present. Her compositions have been performed frequently around the world. Her compositions have appeared on Waterwheel World Water Day Symposium and WPRB radio Princeton NJ, and have been performed in venues such as Harvard University, New York University, Steinway Haus in Hamburg and München, National Center for Performing Arts in Beijing, Universidad de Castilla-La Mancha, St. Gallen Cathedral, St.George’s Hanover Square in London, Manhattan Central Synagogue in NYC, Oliwa Cathedral in Gdansk, Basilica di Santa Croce in Firenze, and other relevant theaters and churches. Carlotta Ferrari won the 2nd prize at 2013 edition of Sisì-Frezza competition for women composers held by IFBPW (International Federation of Business and Professional Women). She received the auspices of the President of Italy in 2008 for the premiere of her secular Cantata dedicated to the victims of terrorism.Ferrari’s music appears on several CD recordings, including three all-Ferrari organ CDs: two recorded by Carson Cooman (2014/16) and another by Peter Clark (2015). Carlotta Ferrari is a member of International Alliance for Women in Music, and Italian Society for Contemporary Music.She encourages the diffusion of her works worldwide.

Twilights with Wombats

Da "May in Black and White"

Wirripang Edition Australia 2016 

 

 

Notes

 Ema Records 

ALTRIO and MAY HOWLETT

ALTRIO and MAY HOWLETT - Alessandra Garosi

May Howlett piano works-Wirripang-Australia

NEW YORK UNIVERSITY

NEW YORK UNIVERSITY - Alessandra Garosi

Rapsodia Italiana

SLOW MUSIC FESTIVAL

SLOW MUSIC FESTIVAL - Alessandra Garosi

SLOW MUSIC FESTIVAL-Ballarat-Australia- 29/31 Agosto 2014

MUSICA NEGLI HORTI

MUSICA NEGLI HORTI - Alessandra Garosi

Festival MUSICA NEGLI HORTI- S.Quirico d'Orcia 29/31Luglio 2014

MEXICO LIVE

MEXICO LIVE - Alessandra Garosi

Harmonia Y Kafka